🔏ڪٺابخانه‌ی خصوصےحبٻب سهرابـے

استفاده از مطالب وبلاگ فقط با ذکر صلوات حلال است

🔏ڪٺابخانه‌ی خصوصےحبٻب سهرابـے

استفاده از مطالب وبلاگ فقط با ذکر صلوات حلال است

🔏ڪٺابخانه‌ی خصوصےحبٻب سهرابـے

« بِسْمِ اللّٰهِ الرَّحْمَٰنِ الرَّحِیمِ »
‹« اَللَّهُمَّ صَلِّ‌عَلَی مُحَمَّدٍ وَ آلِ‌مُحَمَّدٍ وَ عَجِّلْ‌فَرَجَهُمْ »›

🚨 هرگونه استفاده از مطالب این وبلاگ به شرط ذکر صلوات حلال است.

* برای دیدن تصاویر با کیفیت بهتر ، بر روی آن‌ها کلیک/لمس کنید و در ادامه دریافت نمایید.

* اندازه‌ی کتاب ( عدد بزرگ : طول کتاب ؛ عدد کوچک: عرض کتاب ):
رقعی ۱۴/۸ × ۲۱
وزیری ۱۶/۵ × ۲۳/۵
پالتویی کوچک ۱۰ × ۱۹
پالتویی بزرگ ۱۱/۵ × ۲۲
جیبی ۱۱ × ۱۵
نیم جیبی ۸ × ۱۱/۵
جیبی رقعی ۱۴ × ۱۰/۵
رحلی ۲۱ × ۲۸
رحلی سلطانی ۲۴ × ۳۳
خشتی بزرگ ۲۲ × ۲۲
خشتی کوچک ۱۹ × ۱۹

*** اصل ۲۳ قانون اساسی:
تفتیش عقاید ممنوع است و هیچ‌کس را نمی‌توان به صرف داشتن عقیده‌ای مورد تعرض و موُاخذه قرار دارد.
_______«»_______

--------------------------
اَللَّهُمَّ صَلِّ‌عَلَی مُحَمَّدٍ وَ آلِ‌مُحَمَّدٍ وَ عَجِّلْ‌فَرَجَهُمْ

حرف‌های مهم
طبقه بندی موضوعی
نوشته‌های قبلی
آخرین نظرات
پیوندهای مفید و لازم

کتاب گذار از برزخ نوشته ناصر زربخت

چهارشنبه, ۲۱ آبان ۱۳۹۹، ۰۴:۲۲ ق.ظ

کتاب گذار از برزخ نوشته ناصر زربخت

 

نام کتاب: گذار از برزخ ( خاطرات یک توده ای در مهاجرت )
نویسنده: ناصر زربخت

نوبت و تاریخ چاپ: چاپ اول تابستان ۱۳۸۰
ناشر : آتیه
تعداد صفحات:  ۳۱۲ صفحه.
اندازه‌ی صفحات: ۲۱×۱۴/۵
عکس: دارد
شابک: ۹۶۴۶۳۷۳۰۵۴   |   ISBN: 964-6373-05-4

* تاریخ ورود به کتابخانه‌ی شخصی: ۱۳۹۹/۰۷/۳۰ خرید از گیسوم ۵۴۹۰۰ تومان.
* تاریخ مطالعه: مطالعه‌ی اول از چهارشنبه ۱۳۹۹/۰۷/۳۰ (۱۹:۵۲) تا جمعه ۹۹/۰۸/۱۶ (۰۱:۵۶)

* معرفی و بررسی:

بِسْمِ اللّٰهِ الرَّحْمَٰنِ الرَّحِیمِ

این کتاب شامل خاطرات شخصی به اسم ناصر زربخت که از اعضای حزب توده و طرفدار شوروری و کمونیست بوده می‌باشد. خاطرات بیشتر سیاسی می‌باشد و کمتر به مسائل اجتماعی و فرهنگی شوروی و ایرانیان پناهنده و مهاجر به آنجا پرداخته است.
این کتاب دارای دو چاپ با همین شکل و عنوان اما از دو ناشر می‌باشد که این کتاب در داخل ایران چاپ شده و به عبارت دیگر می‌توان گفت که چاپ دوم کتاب است و تا آنجایی که من دقت کردم حدود دو قسمت از کتاب اصلی که در خارج از ایران چاپ شده و برخی نامه‌ها حذف گردیده و جابجایی‌هایی هم در ترتیب فصل‌های کتاب صورت گرفته است و چند نوشته هم به آن اضافه شده است. ای کاش کتاب ، بدون حذفیات چاپ می‌شد و یا چاپ خارج از کشور در دسترس بود.

زمان خاطرات از سال ۱۹۵۱ به بعد می‌باشد و شهر دوشنبه پایتخت تاجیکستان محل بیشتر خاطرات می‌باشد.

اسم ناصر زربخت را اولین بار در کتاب جدال زندگی نوشته‌ی فریدون پیشواپور خواندم که به نیکی از او یاد کرده بود و در چند کتاب دیگر هم خواندم که باز از او به نیکی یاد کرده بودند.
البته در این کتاب ، نامه‌ای از ناصر زربخت به شخصی به اسم فریدون که مقیم آلمان بوده وجود دارد که به احتمال بسیار زیاد همان فریدون پیشواپور باشد. الله اعلم.

اگرچه کتاب بیشتر به خاطرات سیاسی پرداخته و در اواسط کتاب از خرید آن پشیمان شدم اما ارزش خواندن دارد و برخی مسائل را برای خواننده‌ی علاقمند روشن می‌کند. مدتها بود که دنبال این کتاب بودم و قصد داشتم که نسخه‌ی پی.د.اف آن‌را برای خودم چاپ کنم که به دلایل مالی منصرف شدم اما اکنون یک نسخه از کتاب را دارم و خوب شد که برای چاپ افست کتاب پول خرج نکردم. احساس می‌کنم که وقتی به کتابی فکر می‌کنم آن کتاب را بعد از مدتی می‌یابم یعنی همان جوینده یابنده است خودمان. فقط این مدت نمی‌دانم چطور تعیین می‌شود. در مورد کتاب قیام افسران خراسان نوشته ابوالحسن تفرشیان و کتاب جدال زندگی فریدون پیشواپور که از روی نسخه‌ی پ.د.اف و کتاب‌شان یک نسخه‌ی کپی برای خودم تهیه کرده بودم همین اتفاق افتاد. خدا ما را سر راه هم قرار می‌دهد اما من عجله می‌کنم چون هر چیزی به وقت خودش اتفاق می‌افتد!. خدایا شکرت.

یه مطلب دیگر اینکه در اواخر کتاب داستانی در مورد عطاءالله صفوی به قلم ناصر زربخت وجود دارد که من را به فکر برد. عطا صفوی کتابی دارد به اسم در ماگادان کسی پیر نمی‌شود و داستانش از آزادی از زندان‌های سیبری و آشنایی با فردی به اسم غلامعلی بیژنی و یا غلامحسین و نحوه‌ی رفتن به تاجیکستان در آن کتاب و این کتاب تقریبا با اختلاف فاحشی نقل شده است: در کتابش با هواپیما رفته و در اینجا با قطار ؛ در کتابش چندین روز در خانه‌ی غلامحسین بوده و در اینجا فقط یکروز در خانه‌ی غلامعلی بیژنی... . نمی‌دانم شاید داستان به دلایلی به اشتباه به اسم صفوی توسط زربخت نقل شده و یا دلایل دیگر.

یه نکته‌ی دیگر اینکه کل خاطرات زربخت در حدود ۱۴۰ صفحه هستش و مابقی کتاب برگرفته از نامه‌ها و... می‌باشد.

مطلب خاص و ویژه‌ای در کتاب نیست و با توجه به روابط ناصر زربخت انتظار داشتم که قصه‌های متفاوت از آدم‌های زیادی در خاطراتش بخوانم اما بیشتر به مسائل درون حزبی و سیاسی پرداخته است؛ البته در نوع خودش جالب است اما در حد آن همه انتظار و پولی که برای خریدش دادم و علاقه‌ای که من داشتم نبود. 

نمونه ای از کتاب گذار از برزخ

 

الْحَمْدُ لِلّٰهِ رَبِّ الْعَالَمِینَ
حبیب سهرابی
بیجار گروس
۰۲:۲۵ بامداد ۱۶ آبان ۱۳۹۹


www.habibsohrabi.blog.ir
http://habibsohrabi.blog.ir/post/92

 

 

هرگونہ استفادہ از مطاب این وبلاگ ، فقط با ذکر صلوات حلال است (۱)

سلام و وقت بخیر ، بهتون تبریک میگم واقعا کتابهای باارزشی دارین ضمن اینکه سلیقه کتابی من هم خیلی شبیه شماست ، میتونم حدس بزنم کتابهای دیگه شما هم بسیار عالی هستند 

من علاقه زیادی به کتابهای خاطرات و کلا بیوگرافی بخصوص دوره جنگ جهانی دوم و شوروی و المان دارم و علاقه زیادی به کتاب مجمع الجزایر گولاگ ! البته کتابشو ندارم ولی خیلی دنبالش هستم

موفق باشید

حبیب سهرابی می‌گوید:
سلام و عرض ادب
کتاب مجمع الجزایر گولاک را در کتابخانه‌ی عمومی شهرمان خوانده‌ام. کتابخانه‌های عمومی شهرتونو بگردید شاید موجود باشه.
در مورد خاطرات ایرانیان از آلمان و جنگ جهانی دوم که من تا حالا چیزی پیدا نکردم و تنها کتابی که از خاطرات آلمانی‌ها از زمان حکومت هیتلر خوانده‌ام، کتاب « می توان فراموش کرد » هستش.
از هم‌صحبتی با شما خوشحال شدم و ممنونم که پیام گذاشتید.

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی